lördag 27 mars 2010

En märklig känsla


Jag ligger en dag efter när det gäller rapport om vad som gäller.

Igår kväll (läs Natt till kl.01.15) skrev och fixade jag med den presentation jag har haft idag på förmiddagen. Jag fick detaljerna klockan 21.00 igår kväll så det var bara att jobba på tills jag blev klar.

Nu är jag helt slut efter dagens övningar men om dem tänker jag skriva i morgon förmiddag. Vi har vår första lediga dag då.

Igår var det en märklig dag.

Vi åkte från Kyoto vid 9:00 tiden och visste att vi skulle till Japans parlament i Tokyo på eftermiddagen. Vi fick i uppdrag att skriva var sin mening till en valfri bild från vår turné i det här landet.

Tänk vad det kan va svårt att bara få säga en mening!

Nu tänker ni....."hur fixade hon det? Hon som pratar så mycket hela tiden?"

Jag kan meddela att det gick välkdigt bra....men det tog oss (fyra personer) 2,5 timmar att författa fyra meningar!!


Vi träffade parlamentariker som sitter i utbildningsutskotten i 1 timma och därefter blev vi inbjudna till en av de stora ministrarnas sekreterare. Där drack vi jouce, svarade snällt på frågor och ställde en del själva.

Numera ställer vi frågan till varandra..."Vilken del av Japan skall vi rädda idag?"

Lätt att bli lite kaxig när man får träffa fler betydande personer i ett främmande land under en vecka än vad man
får möjlighet att träffa hemma i Halmstad under ett helt år!

Jag är samma person med samma kompetens här som jag är i Halmstad...men här finns ingen Jante-lag.. eller vad det nu beror på.

Det är en fantastisk känsla att bli lyssnad på och det med en respektfullhet....måste förvara känslan i hjärtat även när jag kommer hem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar