torsdag 1 april 2010

Födelsedag

Idag är det födelsedag. Vaknade i liggvagnen på nattåget från Sapporo till Tokyo av att Mia sjöng. Dessutom hade vi vår cupé som frukostmatsal så de andra kom vid åtta sjungande på "Ja må hon leva" Vi kom fram till stationen i östra Tokyo vid halv tio-tiden och åkte vidare till rätt sida om stan med tunnelbanan.
Efter lunch hade Mia en träff med en jornalist medan vi andra hade lite fritid dvs vilotid. Tröttheten börjar ta ut sin rätt. Ingen kan komma och säga att detta är en semestertripp. Jag har inte haft så få lediga timmar på två veckor som under den här resan. Men inte heller en sådan givande med jobbet någonsin!
Efter ett möte med en advokat grupp i eftemiddags åkte vi och tittade på de nyutslagna körsbärsträden. Körsbärsträdsfestivalen började idag samtidigt som det nya budgetåret börjar. Barnen i Japan har vårlov i två veckor just nu och hela verksamhetsåret tar sin början i april.
Det är tradition att samlas unde körsbärsrträd och festa kungligt under de här två veckorna.
Akko undrade om vi ville festa som japanerna gör och det tyckte mina kamrater lät som en bra idé. Å det tyckte jag också. Så det blev öl och snacks under de underbara träden tillsammans med en massa andra japaner.

Därefter tog Akko oss till en Japansk restaurang där vi åt en ny sorts meny som vi inte provat tidigare.
Vi fick in en massa svampsorter och annat grönt som vi kokte i soyamjölk på en gasplatta på bordet.

Fantastiskt gott! På slutet fick vi in ris, gräslök, sjögräs eller alger och ett ägg som Akko la i den överblivna soyamjölken som hon sedan blandade ihop till en jättegod risotto.


Efter daglig träning med att äta med pinnar så måste jag säga att jag blivit en fena på att äta små sakler som ris, gröna ärtor mm




Akkos surprise!
Det här blev en föedelsedag som jag inte kommr glömma förrän seniliteten har nått sin stora erövring av min hjärna!



1 kommentar:

  1. "festa på japanskt vis" och svampbricka??? Ehhh...du såg inga små rosa tomtar komma springande ur folks näsborrar? Hoppas på sätt och vis att du gjorde det, ännu en anledning att minnas din födelsedag!!! dock kanske det kan bidra till att seniliteten kommer tidigare än normalt. Jaja, haha! Grattiskram och puss!

    SvaraRadera